Κυριακή 10 Οκτωβρίου 2010

The list

Αφορμή μου για να ξαναξεκινήσω blog είναι τα προβλήματα που βουίζουν όποτε τους καπνίσει μέσα στο κεφάλι μου. Και για να μην κουράζω τον κόσμο με τα ίδια προβλήματα, είπα να κουράσω το internet, οπότε όποιος έχει όρεξη να τα διαβάσει ...κακό του κεφαλιού του.

Και εξηγώ το λόγο δημιουργίας και ονόματος του blog... η λίστα με τα προβλήματα που έχω στο κεφάλι μου, εγώ και πιθανόν μεγάλο ποσοστό των νέων/φοιτητών που προσπαθούν να διαλέξουν τις επόμενες κινήσεις τους.

Τουλάχιστον στην Ελλάδα, τα πρώτα 25 πάνω κάτω χρόνια τς ζωής μας είναι προδιαγεγραμμένα. Ξεκινάμε από τις κούνιες, πάμε νήπιο, σχολείο, γυμνάσιο, λύκειο, πανεπιστήμιο, μεταπτυχιακό στο πανεπιστήμιο (γιατί πλέον θεωρείται σχεδόν δεδομένο και αυτό) και μετά έρχεται (επιτέλους?) η στιγμή που τελείωσαν οι σίγουρες επιλογές. Και εκεί είναι που θέλω να φτιάξω τη λίστα μου.

Δυνατές επιλογές μετά το πανεπιστήμιο:
  • ?
  • ??
  • ???
  • ...?
Το κενό θα ήταν πιο κατατοπιστικό... Το πρώτο ερωτηματικό είναι η δουλειά. Είναι σωστή επιλογή στην Ελλάδα του 2010 (και κατόπιν), με τις συνεχείς μειώσεις μισθών, προσλήψεων, τις αλλαγές, μεταβάσεις και όλο αυτό το χάος που μας σερβίρουν τα ΜΜΕ κάνοντας μας να νιώθουμε μια αηδία (αλλά δυστυχώς έχει βάση), να αναζητήσει κανείς δουλειά?
Το που, μετά από πόσο, με τι κριτήρια, με τι μισθό, με τι προοπτικές είναι μερικά από τα ερωτηματικά μου γύρω από αυτή την επιλογή. Τι είμαστε σε θέση να διεκδικούμε και να είμαστε ευχαριστημένοι αν αποκτήσουμε υπό τις παρούσες συνθήκες? Τελικά άξιζαν οι σπουδές μας για τη δουλειά που κάνουμε? Στο κεφάλι μου επικρατεί ένα χάος... οπότε περνάω στη δεύτερη εναλλακτική μου.

Τα δύο ερωτηματικά είναι η συνέχιση των σπουδών... Κι αφού εξαντλήσαμε όσο κομμάτι της εκπαίδευσης μπορεί να θεωρεί κάποιος δεδομένο, πάμε στο μη δεδομένο. Μένει το διδακτορικό, που κινείται μεταξύ σπουδών και δουλειάς (χμμμ... όχι στην Ελλάδα το δεύτερο!). Υπό τη σιγουριά που παρέχει το πανεπιστήμιο (που ήταν αυτό που ξέραμε να κάνουμε τα τελευταία χρόνια) μπορούμε να παρατείνουνε την περίοδο σπουδών μας για περίπου 5 χρόνια, βουτώντας όμως απευθείας στα βαθιά του ακαδημαϊκού κόσμου. Και αν καταφέρεις τελικά να κολυμπήσεις και να μην πνιγείς, μετά από λίγα χρόνια το πρώτο ερωτηματικό επανέρχεται... η δουλειά! Που θα πρέπει να αξίζει (?) ή να αξιοποιεί (?) την εμπειρία του διδακτορικού. Αξίζει να κάνεις τη βουτιά στα βαθιά χωρίς καμία εγγύηση για το αποτέλεσμα? Και πάλι τα πράγματα σκούρα δηλαδή...

Τα τρία ερωτηματικά επαναλαμβάνουν την παραπάνω επιλογή ή την επιλογή μεταπτυχιακού μαζί με μια νέα μορφή 'μετανάστευσης: των φοιτητών που φεύγουν για να συνεχίσουν τις σπουδές τους στον εξωτερικό με στόχο να μείνουν εκεί. Πιο risky επιλογή από τις προηγούμενες... Στα + η αλλαγή περιβάλλοντος, η εμπειρία, η δυνατότητα να βρουν όντως μια καλύτερη ποιότητα ζωής. Στα - πάλι η αλλαγή περιβάλλοντος με το κόστος της, η προσαρμογή σε άλλα στανταρ και ανάγκες και οι εντατικοί ρυθμοί ζωής σε κάποιες χώρες, πράγματα εντελώς έξω από τα δεδομένα της δικής μας νοοτροπίας. Στα ? που προκύπτουν από αυτή την επιλογή: μετά τι δυνατότητες υπάρχουν έξω, και τι δυνατότητες αν επιστρέψεις εδώ... (στο χάος!).

Η τελευταία επιλογή (...?) είναι αυτή που δεν έχω βρει εδώ και 5 χρόνια, και ακόμα ελπίζω μήπως ανακαλύψω. Η σωστή επιλογή... Άλλοι μπορεί να την έχουν ήδη βρει ή να είναι μέσα στα παραπάνω ερωτηματικά. Για εμένα πάντως είναι ακόμα άγνωστη και προς το παρόν απροσέγγιστη..

1 σχόλιο:

bloggy είπε...

Yeap yeap!΄Εχεις απόλυτο δίκιο σε ό,τι λες! Η αναζήτηση των σωστών επιλογών και αποφάσεων είναι διαρκής και...επίπονη!Όμως, με υπομονή, επιμονή και τους σωστούς ανθρώπους γύρω σου,τίποτα δεν είναι ακατόρθωτο...!